FP7 je skraćenica za Sedmi okvirni program za istraživanje i tehnologijski razvoj. Taj je program glavni instrument Europske unije za financiranje istraživanja u Europi. Program traje od 2007. do 2013. godine i glavni je nositelj Europskog istraživačkog područja (European Research Area).
- Zdravlje
- Hrana, poljoprivreda i ribarstvo te biotehnologija
- Informacijske i komunikacijske tehnologije
- Nanoznanosti, nanotehnologije, materijali i nove proizvodne tehnologije
- Energija
- Zaštita okoliša (uključujući i klimatske promjene)
- Transport (uključujući i aeronautiku)
- Društveno-ekonomske i humanističke znanosti
- Svemir
- Sigurnost
- Program Ljudi pruža potporu mobilnosti istraživača, kako europskih tako i drugih, te razvoju njihove karijere. Provodi se putem skupa aktivnosti Marie Curie koje uključuju individualne stipendije i druge mjere za pomoć istraživačima da razviju svoje vještine i kompetencije tijekom karijere:
- Početno obrazovanje mladih istraživača – mreže Marie Curie
- Suradnja i partnerstvo industrije i akademske zajednice
- Sufinanciranje regionalnih, nacionalnih i međunarodnih programa mobilnosti
- Stipendije unutar Europe
- Međunarodna dimenzija – izlazne i ulazne stipendije (outgoing and incoming fellowship)
- Nagrade Marie Curie
- Istraživačke infrastrukture
- Istraživanja u korist malih i srednjih poduzeća
- Regije znanja
- Istraživački potencijal
- Znanost u društvu
- Međunarodna suradnja
Prijava projekata
- Ideja!
- Formiranje konzorcija (organizacija koja vodi projekt i pregovara s Europskom komisijom) – traženje partnera
- Izrađuje se prijedlog projekta (proposal) prema točno određenim pravilima, ovisno o specifičnom programu, odnosno njegovom potprogramu unutar kojeg se aplicira.
- Projekt se prijavljuje na odgovarajući otvoreni natječaj (call for proposals) koji raspisuje Europska komisija i to isključivo elektroničkim putem (preko EPSS sustava)
- Partner iz RH izvještava MZOŠ da je Europskoj komisiji podnesen prijedlog projekta
- Kad se natječaj zatvori projekt prolazi kroz evaluaciju.
- Sklapanje konzorcijskog ugovora (ugovor sklapaju svi partneri u projektu)
- Pregovaranje o ugovoru s Europskom komisijom
- Sklapanje ugovora s Europskom komisijom (ugovor sklapa koordinator projekta)
- Provođenje projekta
- Podnošenje izvještaja svih partnera koordinatoru koji onda šalje izvješće Europskoj komisiji
- proučite referentne informacije http://cordis.europa.eu/fp7/participate_en.html kako biste razumjeli ciljeve Okvirnog programa i mogli procijeniti možete li pridonijeti ostvarenju tih ciljeva;
- proučite odgovarajući Radni program (Work Programme) (i Call for proposals ako je objavljen) kako biste mogli ocijeniti je li vaše područje rada/interesa prihvatljivo unutar Okvirnog programa, upoznati tematska područja i evaluacijske kriterije koji će biti korišteni te temeljem tih informacija odabrati vrstu projekta koji ćete predlagati;
- formirajte partnerski odnos s komplementarnim institucijama, skicirajte nacrt svog projektnog prijedloga uključujući osnovna načela ugovornih odnosa, upravljanja projektom i pitanja intelektualnog vlasništva.
- pravni subjekti – sudionici Okvirnog programa mogu biti pravni subjekti kao što su:
istraživački instituti i centri;- fakulteti i druge ustanove visokog obrazovanja;
- javna i privatna poduzeća;
- udruge i
- fizičke osobe (pojedinci) – za specifični program Ljudi (People).
- zemlje članice Europske unije (27);
- pridružene članice – sa sporazumima o suradnji unutar znanosti i tehnologije koji uključuju financijski doprinos proračunu okvirnog programa – Island, Lihtenštajn, Norveška, Švicarska, Izrael, Turska, Hrvatska, Srbija, Makedonija;
- international cooperation partner countries (ICPC) – neke afričke, azijske, južnoameričke zemlje, zemlje zapadnog Balkana;
- treće zemlje – sve ostale zemlje; sudjelovanje organizacija ili pojedinaca iz tih zemalja treba procjenjivati prema njihovom doprinosu ciljevima Sedmog okvirnog programa (npr. Japan, SAD…).
- Radni programi (Work Programmes)
- Pozivi za prijavu projekata (Calls for Proposals)
- rok za predaju prijedloga,
- planirani proračun i raspodjelu prema području,
- minimalni broj partnera,
- jednostupanjska ili dvostupanjska prijava prijedloga i evaluacijska procedura,
- nestandardni kriteriji evaluacije,
- okvirno vrijeme eventualnog kašnjenja evaluacije i selekcije prijedloga projekata.
- Objava poziva za prijavu projekata
- Call Fiche (osnovni podaci o pozivu)
- Work Programme (teme projekata)
- Guide for Applicants (uputstva za predlagače ovisno o vrsti projekata za koje je poziv raspisan).
- strukturu prijedloga
- metode pripreme i prijave prijedloga
- financijske aspekte prijedloga
- pomoć u pripremi prijedloga itd.
- prijavljeni projekt mora biti u potpunom skladu s natječajem i ciljevima natječaja koji je raspisan – ni znanstveno najkvalitetniji projekti neće proći evaluaciju ukoliko nisu u skladu s ciljevima natječaja;
- jasno izraženi ciljevi, fokusirani, ne planirati preveliki broj ciljeva;
- evaluator mora dobiti dojam da se radi o znanstveno vrhunski postavljenom projektu;
- projekt se mora temeljiti na najnovijim spoznajama i tehnologiji uz korištenje najsuvremenijih dostupnih tehnika;
- projekt se mora temeljiti na relevantnoj i recentnoj literaturi da bi recenzija bila pozitivna;
- projekt nejasnih ciljeva koji nema jasno opisanu metodologiju temeljenu na suvremenoj tehnologiji i suvremenim spoznajama ne može dobiti izvrsne ocjene u ovoj fazi i nema velike šanse za odobrenje financiranja.
Vrste projekata
- Suradničkih projekata (Collaborative projects) – projekti kojima se financira istraživanje i razvoj. To su višepartnerski projekti usmjereni na ciljana istraživanja. Postoje dvije vrste:
- LARGE-SCALE INTEGRATING PROJECTS (IP) – velika usmjerena istraživanja s programskim pristupom koja za cilj imaju stvaranje novog znanja. Ta istraživanja traju 3–5 godina. Najčešći je broj partnera između 10 i 15. Vrijednost projekta iznosi 3 milijuna eura i više.
- SMALL OR MEDIUM-SCALE FOCUSED RESEARCH PROJECTS (STREP) – istraživanja usmjerena na jedan problem, pretežno monodisciplinarna te projektnog pristupa. Ta istraživanja traju od 1,5 do 3 godine. Najčešći je broj partnera je između 6 i 15. Vrijednost projekta iznosi između 1 i 4 milijuna eura.
- Mreže izvrsnosti (Networks of excellence)
Višepartnerski projekti kojima je cilj poticati znanstvenu i tehnološku izvrsnost u određenom istraživačkom području integriranjem resursa i znanja na europskoj razini. To istraživanje nije usredotočeno samo na istraživanje već i na strukturalne promjene usmjerene prema integraciji istraživačkih kapaciteta.
- Aktivnosti koordinacije i podrške (Coordination and support actions)
Višepartnerski projekti kojima je cilj poduprijeti umrežavanje i suradnju istraživačkih i inovacijskih aktivnosti. To se može odnositi na definiranje, organizaciju i upravljanje zajedničkim incijativama ili aktivnostima kao što su konferencije, sastanci, studije, razmjena istraživača, diseminacija dobrih praksa i uspostavljanje zajednički informacijskih ili expert sustava.
- Individualni projekti : Podrška „temeljnim“ istraživanjima (IDEAS)
- ERC Starting Independant Researcher Grants – za istraživače koji započinju sa stvaranjem ili vode svoj prvi istraživački tim, ili razvijaju svoj neovisni istraživački program;
- ERC Advanced Investigator Grants – za istraživače koji su se već dokazali kao neovisni istraživački leaderi u svom području rada;
- Ljudski potencijali (People = Marie Curie actions)
Potpora obrazovanju i razvoju karijere istraživača putem nekoliko različitih vrsta projekata. Dvije su osnovne kategorije projekata unutar kojih ima nekoliko vrsta akcija:
- “host-driven actions” – “host-driven” projekte prijavljuju višepartnerski konzorciji
- “individual driven actions” – individualni projekti koje prijavljuju istraživači u suradnji s institucijom u kojoj će raditi
Tipovi akcija:
- Intra-European Fellowships for Career Development – IEF
- European Reintegration Grants – ERG
- Co-funding of Regional, National, and International Programmes – COFUND
- International Outgoing Fellowships for Career Development – IOF
- International Incoming Fellowships – IIF
- International Reintegration Grants – IRG
- Excellence Awards
- Researchers’ Night
- ERA-MORE
- National Contact Points
Financijska pravila
- da se utvrde prava i obaveze sudionika (uključujući podnošenje izvještaja, prekid rada, itd.);
- da se utvrdi jeli i koji je dio financijskog učešća Europske komisije temeljen na naknadi prihvatljivih troškova, ukupnoj sumi ili stopi financiranja;
- da se utvrdi koje promjene u konzorciju zahtijevaju objavljivanje kompetitivnog poziva za prijavu projekta;
- ugovor treba biti u skladu s načelima Europske povelje za istraživače (European Charter for Researchers) i Kodeksom ponašanja pri zapošljavanju istraživača (Code of Conduct for the Recruitment of Researchers);
- da se utvrde odredbe za određene tipove aktivnosti (posebno prava intelektualnog vlasništva);
- ugovor o dodjeli sredstava stupa na snagu nakon što ga potpišu koordinator i Europska komisija, a odnosi se na sve sudionike (partnere).
- Dopušteni troškovi
moraju biti stvarni – ne mogu uključivati predviđene buduće troškove- moraju biti upotrijebljeni za postizanje ciljeva projekta i očekivanih rezultata – na način koji je konzistentan s načelima ekonomičnosti i učinkovitosti
- moraju biti utvrđeni prema uobičajenom računovodstvenom praksom institucije
- moraju nastati tijekom trajanja projekta
- moraju biti zabilježeni u računima izvođača, kod kojega su nastali.
- Izravni troškovi – možemo ih izravno vezati uz projekt: lako ih možemo identificirati i opravdati s računovodstvenim pravilima i načelima izvođača.
ukupni troškovi zaposlenih na projektu- materijalni troškovi
- nabava opreme
- putovanja
- kotizacije
- troškovi podugovaratelja (Subcontractor)
- troškovi upravljanja projektom (Consortium Management).
- Sve to bez PDV-a.
- Neizravni troškovi (overhead) – svi prihvatljivi troškovi koje sudionik u projektu ne može identificirati kao troškove koji se izravno odnose na projekt, ali koji se mogu prikazati i opravdati u skladu s vlastitim računovodstvenim sustavom kao troškovi koji su napravljeni u neposrednoj vezi s izravnim dopuštenim troškovima nastalima tijekom projekta: troškovi uprave i organizacije fakulteta, infrastruktura, režije, zajednička oprema, telefonski troškovi, fotokopiranje, uredski pribor, mjesečne pretplate, porezi, knjige za knjižnicu, troškovi revizije…
- Nedopušteni troškovi
troškovi koji nisu vezani uz projekt;- neizravni porezi, posebno PDV;
- kamate, dividende, tečajne razlike;
- provizije za moguće gubitke u budućnosti ili pristojbe;
- troškovi marketinga, prodaje i distribucije.
- Poslati zahtjev MZOŠ-u kojim se traži dopis za oslobođenje od PDV-a (navesti osnosvne podatke o projektu),
- MZOŠ će Vam poslati dopis za Poreznu upravu,
- Porezna uprava izdaje potvrdu.
- Institucije koje ispunjavaju uvjete za sufinanciranje:
- pravni subjekti iz zemalja članica ili pridruženih zemalja;
- međunarodne europske interesne organizacije;
- pravni subjekti osnovani u ICPC zemljama i međunarodne organizacije,
- treće zemlje (koje nisu ICPC).
- povrat prihvatljivih troškova (reimbursement of eligible costs);
- fiksna stopa (flat rates), uključujući jedinicu veličine (scale of unit costs);
- jednokratna isplata (lump sum),
- Povrat prihvatljivih troškova (reimbursement of eligible costs)
povrat troškova – najčešći model, koristit će ga većina projekata u Sedmom okvirnom programu;- sufinanciranje, bez ostvarenja profita;
- može se kombinirati s modelom jednokratne isplate (lump sum) i/ili s modelom scale of unit costs za određene aktivnosti u projektu (čija obilježja i ciljevi to dopuštaju);
- sudionici u projektu naplaćuju izravne i neizravne troškove (model jednokratne isplate uvijek je moguća opcija);
- troškovi moraju biti stvarni; ostvareni tijekom projekta; obračunati u skladu s ustaljenim načelima i praksom obračunavanja troškova i upravljanja, te utrošeni isključivo u svrhu ispunjenja ciljeva projekta; u skladu s načelima ekonomičnosti i učinkovitosti, evidentirani na računima (ili računima trećih strana) i plaćeni;
- prosječni troškovi za osoblje zaposleno na projektu mogu biti korišteni u skladu s gore navedenim; ne smiju značajno odstupati od stvarnih troškova;
- financijska revizija provodit će se kao i u ranijim okvirnim programima; u Sedmom okvirnom programu ona je racionalizirana.
- Fiksna stopa (flat rate)
neizravni troškovi računaju se kao postotak izravnih troškova;- fiksna stopa uključuje jedinicu veličine (scale of unit costs) – iznosi predviđeni za pojedinu aktivnost (npr. za svako putovanje 2.000 €).
- Jednokratna isplata (lump sum)
po svakom pridruženom istraživaču ili instituciji isplaćuje se određena svota;- primjena: Mreže izvrsnosti (Networks of ExelLence) – specifična jednokratna isplata određena je za Mreže izvrsnosti (ukoliko nije drugačije određeno u radnom programu):
- izračunata na temelju broja istraživača koji će biti uključeni (23,500 eura/godina/istraživač),
- isplata se temelji na ostvarenju napretka u implementaciji projektnih aktivnosti,
- nije se primjenjivalo u prvom pozivu za FP7 projekte.
- za flat rate i lump sum ne treba opravdavati troškove pojedinim računima, nego ostvarenjem ciljeva;
- fiksna stopa i/ili jednokratna isplata mogu biti utrošeni za sve aktivnosti – za određene aktivnosti fiksna stopa/jednokratna isplata može se kombinirati s povratom prihvatljivih troškova;
- modeli jednokratne isplate i fiksne stope ne zahtijevaju opravdavanje u okviru prihvatljivih troškova.
- Obračun stvarnih neizravnih troškova – stvarni neizravni troškovi koji su napravljeni u neposrednoj vezi s izravnim opravdanim troškovima, nastalim tijekom projekta – koriste ga institucije koje imaju sustav analitičkog računovodstva.
- Standardna fiksna stopa – stopa od 20% ukupnih izravnih troškova (umanjeno za troškove podugovaranja i troškove koji su odobreni trećoj strani, a nisu upotrijebljeni u svrhu projekta) – moguća samo u slučaju nedostatka sustava analitičkog računovodstva ili neispunjavanja zakonskih preduvjeta.
- Posebna prijelazna fiksna stopa – javne institucije, ustanove srednjeg ili visokog obrazovanja, neprofitne istraživačke organizacije ili mala i srednja poduzeća koja nisu u stanju sa sigurnošću utvrditi stvarne neizravne troškove u projektu (nedostatak analitičkog računovodstva), mogu primijeniti stopu od 60% izravnih troškova kada sudjeluju u shemama financiranja koje uključuju istraživanje i tehnološki razvoj (research and technological development) i demonstracijske aktivnosti (demonstration activities). Coordination and support actions: naknada neizravnih dopuštenih troškova može dostići najviše 7% izravnih dopuštenih troškova (umanjeno za troškove podugovaranja i troškove koji su odobreni trećoj strani, a nisu upotrijebljeni u svrhu projekta).
Ova opcija moguća je za FP7 projekte kojima će poziv za prijavu (call for proposal) isteći do 31. prosinca 2009. Za FP7 projekte kojima će poziv za projekte isteći nakon tog roka, Europska komisija će odrediti stopu koja neće biti niža od 40%. U lipnju 2009. Europska komisija donijela je odluku da se stopa indirektnih troškova od 60% neće mijenjati nakon 31. 12. 2009.